Danemarca turistică: a fi sau a nu fi ecologistă

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Dacă numele Danemarca vă face să vă gândiţi la berea Carlsberg, jocul Lego sau faimosul castel al lui Hamlet, din piesa shakespeariană, nu uitaţi că cea mai mică şi cea mai sudică dintre ţările scandinave este o combinaţie interesantă de tradiţie şi avangardism. Dacă odinioară vikingii danezi făceau ravagii pe mări, în zilele noastre ei au pus bazele unei societăţi care serveşte drept model de civilizaţie, politici progresive, toleranţă şi sistem social.

Evidente beneficii pentru mediu pot fi culese din industria ospitalităţii in Danemarca

Există un potenţal considerabil pentru reducerea impactului asupra mediului în cazul companiilor din turism. Noul proiect danez subliniază faptul că este esenţial ca aceste posibilitaţi să fie prezentate cuprinzător şi inteligibil. Hotelurile, restaurantele, centrele de conferinţe, parcurile de distracţii şi toate celelalte tipuri de organizaţii din industria ospitalităţii din Danemarca sunt mari consumatoare de apă şi energie şi, ceea ce se doreste a fi îndreptat, sunt mari risipitoare de asemenea resurse, deoarece ele sunt la dispoziţia clientului, care nu are neapărat ca prioritate economisirea lor.

În acest context, turismul danez se repoziţionează, pentru conturarea unui profil ‘verde’, ecologist, care să funcţioneze pe baza unui ‘environmental handbook’ (manual de mediu), care să

cuprindă broşuri tematice şi cursuri de pregătire destinate facilitării înţelegerii de către lucrătorii în domeniu a mecanismelor de protejare a mediului, a algoritmului de urmat pentru a transmite şi impune aceste reguli clienţilor.

Cele mai vizitate locuri din Danemarca sunt zonele rurale şi cele de coastă. Turiştii vin aici pentru a experimenta modul simplu şi curat de viaţă la ţară, să înoate în apele curate din zonele plajelor. Deci, pentru multe companii turistice este firesc să întindă o mână de ajutor pentru a păstra aceste valori şi chiar pentru a le folosi în a adauga valoare pieţei turistice, în special când este vorba despre clienţi titraţi în ale ecologiei, aşa cum sunt grupurile din Scandinavia şi Germania.

Încă de la începutul anilor ’90, turismul danez a avut iniţiative în domeniul protejării mediului, fiind printre primele ţări care au aderat la proiectul european ‘Steagul albastru’ (“The Blue Flag”) pentru plaje si zone marine, cu scopul de a premia plajele şi porturile de agrement pentru calitatea lor, de a impulsiona autorităţile locale şi sectorul privat pentru a lua măsuri în vederea îmbunătăţirii zonei de coastă.

de-ce-sa-vizitezi-danemarca

Campania daneză a inclus şi alte arii de management al mediului, precum managementul deşeurilor, planificarea şi protecţia coastei.

Din 1995 hotelurile, centrele de conferinţe, hostelurile, campingurile si casele de vacanţă au fost încadrate într-un program numit ‘Cheia verde’ (‘The Green Key’) – o etichetă ecologică folosită de peste 100 de companii, emblemă care recompensează aşezămintele turistice pentru dinamismul lor în managementul mediului. Pe baza principiilor utilizării într-o manieră corectă a resurselor naturale şi a practicilor cotidiene de protejare a mediului înconjurător, Green Key satisface pe de-o parte clienţii sensibili la protejarea mediului, iar pe de altă parte profesioniştii care doresc să combine serviciile de calitate maximă cu reducerea impactului asupra mediului.

În prezent se desfăşoara un program similar – ‘Destinaţia 21’ (‘Destination 21’) care transpune principiile din Agenda 21 la staţiunile favorite ale turiştilor, pe o scară mai largă – Agenda 21 este un plan local pentru dezvoltare durabilă, susţinut de către Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare şi

promovează principiile dezvoltării durabile la nivel local. Succesul acestui program este condiţionat de participarea comunităţii la elaborarea strategiei de dezvoltare a orasului respectiv din punct de vedere social, economic şi de mediu. Autorităţile daneze au transformat Destinatia 21 în cheia colaborării între autorităţile centrale din turism şi responsabilii de pe plan local.

În paralel, marile lanţuri şi asociţii de hoteluri derulează propriile programe de mediu. O vizită la un Scandic Hotel vă va convinge de eficienţa demersurilor ecologice – simple dar permanente, prezente dar discrete – ale gazdelor dvs.

Necesitatea alcătuirii unei broşuri naţionale de mediu pentru turism

Datorită interesului constant manifestat în zona turismului pentru aceste probleme legate de mediu şi ecologie, s-a dovedit necesară realizarea unui manual specializat pe industria ospitalităţii, care să strângă laolaltă experienţele agenţilor din turism, să furnizeze sugestii, să ofere baza legislativă şi să construiască motivaţia patronilor şi operatorilor din turism pentru un mai puternic control în vederea sistematizării activităţilor de mediu.

În 1997, HORESTA (Asociaţia Daneză a Industriei Hoteliere şi de Restaurante), împreună cu Agenţia Daneză pentru Dezvoltarea Comerţului şi Industriei, Agenţia Daneză pentru Energie a iniţiat un proiect de management al energiei şi mediului, finanţat de statul danez, de Uniunea Europeană şi, o parte, de către asociaţiile menţionate mai sus. Au fost angajaţi consultanti, s-a creat un department special în cadrul HORESTA, destinat protectiei mediului. Astfel, s-a realizat monitorizarea funcţiunilor ecologice ale organizaţiilor din industria ospitalităţii şi, mai ales, s-a putut îmbunătăţi din mers capacitatea de mediu din zonele mai putin dezvoltate.

În perioada 1997-2000, proiectul a avut o structură tradiţională, cu o fază de documentare şi planificare, urmată de o fază de dezvoltare şi una de testare. Provocarea a constat în încercarea de a cuprinde industria daneză a ospitalităţii în întregul ei, inclusiv pizzerii, wine-baruri şi hoteluri boutique, de aici dificultatea de a administra diferenţele tehnice semnificative între companiile implicate în proiect. De remarcat şi dificultăţile apărute la nivelul indivizilor – angajaţi şi clienţi deopotrivă – care au prezentat reacţii diferite, funcţie de educaţie, prejudecăţi, cunoaştere a limbii daneze. Activitatea de planificare şi dezvoltare operează pe două axe: stabilirea sugestiilor tehnice optime pentru ţinerea sub control a impactului de mediu şi realizarea broşurii într-un registru accesibil, inteligibil şi convingător.

Ecologia nu înseamnă să consumi mai puţin, ci să risipeşti mai puţin

Proiectul a arătat că cel mai mare impact de mediu în industria ospitalităţii îl au consumul şi risipa de energie şi de apă, iar dintre ele, consumul de energie este de departe cel mai important. Camerele şi bucătăriile de hoteluri sunt în topul consumurilor, de aici şi soluţiile indicate de studiul danez vizează aceste sectoare: cuptoarele şi plitele să fie lăsate în funcţiune strict pe perioada folosirii lor, ventilaţia în bucătării şi în spaţiile comune să fie oprită sau redusă pe timpul nopţii şi în perioadele de mică ocupare, similar şi în cazul minibarului din cameră.

Se înregistrează economii semnificative la consumul de apă prin folosirea raţională a toaletelor, dar şi a maşinilor de spălat vase. O altă soluţie la care au apelat majoritatea restaurantelor daneze este pre-sortarea ambalajelor, printr-un grafic riguros al achiziţiilor de materii prime, materiale şi accesorii, astfel ca fiecare furnizor să poata primi ambalajele ‘la schimb’, chiar în momentul aprovizionării.

Datorită diversităţii industriei ospitalităţii, problemele specifice diferitelor companii din turism sunt surprinzător de diferite. În fast-food-uri se pune accent pe recuperarea ambalajele de unică folosinţă, aqua-parcurile consumă cantităţi uriaşe de apă şi de substanţe pentru menţinerea calităţii apei, firmele de catering încearcă să reducă poluarea cauzată de maşinile de transport, cluburile şi discotecile se confruntă cu probleme legate de poluare fonică şi eforturi de a reduce volumul zgomotului.

Implicarea Angajaților

Implicarea angajaţilor este esenţială, de aceea proiectul conţine şi un program de training (cu tot ce înseamnă cursuri, documentaţie multimedia, traineri, bonusuri, think-tank-uri), destinat informării, convingerii şi cointeresării personalului în această cauză, care este la graniţa dintre responsabilitate socială şi profit.

Cu un umor spumos precum berea daneză, un reprezentant al HORESTA spunea ‘trebuie să nefolosim bunul simţ al gospodarului, pe care fiecare l-am primit, într-un fel sau altul, de acasă, de mici.

Trebuie sa reintroducem câteva vechi şi bune valori domestice. Nu trebuie să fii un savant de renume mondial să stingi becurile în camerele goale, să reduci risipa când foloseşti detergenţi în dispensere sau să nu laşi apa să curgă non-stop la duş…Orice bună gospodină deja face lucrurile astea. Noi doar am scris un almanah pentru toate gospodinele din turism…’

Leave a Reply